Bernhardina

Uppdatering

Kategori: Aktuellt


Min vän Linnéa Martinson bad mig ta lite snygga bilder på henne för ett tag sedan, här är en del av resultatet som får pryda dagens lilla blogg-uppdatering :)
 
Vad händer i mitt liv? Tja, jag har just sökt utbildning till våren och det blev: Konstvetenskap! Har länge tänkt att jag skulle vilja läsa det - eller åtminstone något konstnärligt igen, och det känns bra! Historikerprogrammet är i princip upplagt så att kommande vårterminen är "öppen" för fria kurser. Nästa höst blir det historia igen, och sista terminen en C-kurs i historia och efter det har jag tagit min kandidat! Halvvägs dit snart alltså! :)
 
Uppsala är verkligen en höststad ♥ När träden är gula och röda framför de gamla husen, domkyrkan speglar sig i Fyrisån under den vita himlen och Engelska Parken täckt av en metertjock matta av löv, då blir det en viss stämning som gör det värt att bo här. Jag brukar ju säga att Örebro är världens vackraste stad, och hur jag hellre skulle bo där... men på hösten är Uppsala en allvarlig konkurrent! Skönheten är slående, mycket starkare än den någonsin är på vintern, våren eller sommaren.
 
Idéhistoria är... inte riktigt min grej, har jag kommit fram till. Den är väldigt personfixerad - vi läser mycket om vad specifika personer har tänkt genom århundradena och det är inte riktigt vad jag är intresserad av i ämnet historia. Jag undersöker gärna de stora massorna, hur de påverkades av politiska reformer och sociala utvecklingsflöden. Där är förstås människans idéer en avgörande faktor, och trots att jag själv gärna filosoferar är det inte filosofer jag vill läsa om, utan historisk kontext och mer... direkt påverkan på folket.
 
Jag trivs där jag bor men jag skulle egentligen vilja bo mer centralt nu när vintern närmar sig. Jag åker sällan buss - jag cyklar ju överallt - men jag kanske måste börja åka buss om jag ska bo kvar här under vintern. Jag gillar inte tanken på det. Buss är DYRT som sjutton i Uppsala. Vi får se hur det blir med bostaden, jag har ju bara bott här i lite mer än en månad och trivs bra egentligen. Det är inte väldigt långt till stan, men går man i snigelfart (som jag ofta gör) tar det ca 40 minuter. Tänk dig det i snö. Huh!
 
Hmm nu blev det ingen "liten" uppdatering ;) men äsch, jag bloggar ju så sällan nu för tiden, så varför inte? ♥
 
 
 
 
 
Kommentera inlägget här: