Bernhardina

Bojkotta vinter-OS?

Kategori: Aktuellt

Som de flesta kanske vet börjar Vinter OS idag. Det hålls i år i  Sotji, Ryssland. Jag hade inte planerat att bojkotta det innan tanken slog mig för några dagar sen. Jag såg på OS när det gick i Kina, och inte tänkte jag då heller på någon bojkottning, men kanske borde man gjort det?
 
Det handlar om bristande villkor för arbetarna i Ryssland. Det handlar om bristande rättigheter för en stor del av befolkningen, bland annat kvinnor och barn. Det handlar om att Ryssland inte borde fått arrangera den här tävlingen från första början.
 
Regeringskansliets rapport om mänskliga rättigheter i Ryska Federationen (2011) inleds med: Bilden av situationen för de mänskliga rättigheterna i Ryssland är fortsatt motsägelsefull. Ja, men varför ska vi bry oss om det? Det ska handla om idrott, inte politik! - som skribenten "Tiloco" skrev på Allehanda.se. "Ge Ryssland en chans att ha OS!"
 
Men jag vill inte ge Ryssland den chansen, för den gynnar inte folket. Det har varit mycket i media nu inför invigningen om de arbetare i landet som byggt arenor och hotell, som inte ens fått ut någon lön för detta. Senast var det SVT som rapporterade om tiotusentals löner som fattas och att de som krävt dem blivit utsatta för hot, våld och falska anklagelser. Fattiga människor utnyttjas för att gynna presidenten och de rikaste i landet. Det handlar inte längre om idrott, "Tiloco".
 
Jag bojkottar vinter OS i Sotji. I framtiden ska jag försöka ha bättre koll på de demokratiska förutsättningarna i länder som får arrangera liknande evenemang. Fotbolls VM är i Moskva om några år. Fixa detta, Putin. Du hinner.