Bernhardina

TIPS: Modellfotografering - Det handlar om längd!

Kategori: Tips - Fototips

Jag vet att ni är supertrötta på mina tips om modellfoto. Kommer ni ihåg när jag lovade att lägga upp lite om porträtt-fotografering för omväxlingens skull? Hände det? Nope. Jag ska försöka bättra mig, jag lovar! Så länge...
 
 
Om det är något jag lagt märke till under alla mina år bakom kameran är det att långa människor på något sätt lyckas se bättre ut på bild än korta. Kanske har det att göra med att det finns ett visst ideal i längd, fotomodeller ska t.ex. ha långa ben, killar ska helst vara långa osv. Jag tror att det är en del i det hela, men det finns något annat som vi kallar dynamik. Det som bilder undermedvetet älskar - och långa lemmar är ju perfekt för dynamik i foto!
 
ATT UTNYTTJA SIN FULLA LÄNGD
Be modellen att sträcka på sig när det behövs. Underskatta inte det här tipset. Fotar du t.ex. modellfoto vet du att det är "inne" att modellen är lite ihopsjunken, kröker ryggen osv. men glöm aldrig att sträcka på det du faktiskt kan sträcka! Ett klassiskt exempel är halsen; det spelar ingen roll hur snygg modellen är, utan hals blir bilden föga smickrande. Åtminstone i de flesta fall.
   Jag har en väldigt kort hals, vilket betyder att jag får sträcka lite extra när jag ska leka modell. Har modellen ganska korta ben kanske ni ska ta sittande bilder, eller så kanske modellen kan stå på tå? Jag försöker alltid se till att personen jag fotar hamnar i en smickrande vinkel - och tyvärr, korta människor, är det kanske inte alltid "full längd i helbild" för er del!
 
BÖJ OCH BEND
Råkar man ha en lång modell framför sig kan man leka mycket med vinklar i poserna. Ben och armar kan skapa intressanta former och tillsammans med en slående komposition kan det bli en fullträff. Dock ska man försöka hålla det naturligt med så mycket "rena linjer" som möjligt. Bara genom att sätta händerna på höfterna får du en dynamisk, om än lite tråkig, pose.
 
Tre tips för att se längre ut på bild:
1. Posera rätt. För helkropp, lägg ena foten framför den andra och sträck på tårna. När ena foten är närmare kameran skapar det illusionen att du har längre ben. För halvkropp, sträck på halsen och slappna av axlarna.
2. Stor bländare. När man inte kan jämföra modellens längd med något annat i närheten ser hon/han längre ut. 
3. Fota i rätt vinkel. Ovanifrån gör du modellen kortare, underifrån gör du henne/honom längre.
 
Hoppas ni gillade det här! Nästa gång blir det om porträttfoto - jag lovar! ♥