Bernhardina

Om skönhetsretuschering

Kategori: Tips - Photoshop



Några av de vanligaste frågorna jag får om mina foton handlar om skönhetsretuschering.
Hur mycket ska man retuschera? Vart går gränsen? Ska man göra det överhuvudtaget? Hur gör man? Hur mycket retuscherar du?
   Låt mig besvara den sista frågan först.
   Skönhetsretuchering för mig handlar om att avlägsna det som egentligen inte hör till och ta fram modellens rätta ansikte. Blämmor, rodnader på huden och finnar är naturliga, de flesta har det - därför är det är inget som på något sätt bör identifieras med modellen. Dessutom snackar vi om fotografi här. Allt fastnar på ett foto, och då menar jag verkligen allt. Våra små imperfektioner har en kuslig förmåga att framhävas, eftersom ingen lägger märke till dem i vanliga fall.
   Därför använder jag också skönhetsretuschering på nästan varje porträtt/modellbild jag tar. Det är inte ofta jag retuscherar som på bilden ovan dock. Min hy är inte den bästa, därför krävdes det lite mer den här gången. Vi kan ta den övre bilden som ett exempel på hur mycket jag skulle retuschera till max. Det gäller att inte tappa bort modellens utséende under resans gång.



Varför skönhetsretusch?
   Som jag nämnde ovan; finnar, rodnader, mörka ringar under ögonen etc. är tillfälligheter. Ingen vill se på sitt studentfoto om 20 år och se en röd prick dominera hela bilden. Om fotot är taget ute i kylan kan modellen få en röd näsa eller röda fläckar i ansiktet, och det är inget konstigt med det - men det har defenitivt inget med modellens naturliga skönhet att göra, och det är den vi vill framhäva. 
   Retuscherar man en bild på någon betyder det inte att modellen är ful på något sätt. Vissa behöver mer retusch än andra, och det är inte för att de ser sämre ut - det kan vara vitbalansen i kameran, det kan vara ljussättningens fel, det kan vara massa naturliga orsaker. Därför ska man inte störa sig på fotografer som skönhetsretuscherar.

Hur gör man?
   Jag har använt mig av en mängd olika funktioner i photoshop genom åren, och lärt mig vad som fungerar och vad som inte gör det. Allt beror på vad man vill förbättra/ta bort/framhäva. Jag brukar fokusera på att framhäva ögonen, jämna ut huden och ta bort små blemmor. Så det är det jag kommer att berätta om här.



Att framhäva ögonen
   Jag använder Dodge Tool och Burn Tool till detta. Som ni ser i bilden ovan ligger fokus på att förstärka kontrasten i ögonen genom att lätta upp dem med ljus och ringa in dem i skugga. Experimentera för att få fram ett naturligt resultat. Använd Dodge Tool ställt till Higlight för att få en ljus kontrast i pupillen.
   Jag lättar också upp skuggor under ögonen, brukar dock inte lägga lika mycket fokus där. Jag tycker faktiskt att det är fint med lite skugga under! Det är väl en smaksak, antar jag.. ^^



Att jämna ut hudtoner
   Här är klonverktyget den bästa funktionen, helt överlägset allt annat jag testat. Clone Stamp Tool heter den på engelska. Sätt inställningarna till Mode: Lighten och Opacity: 15%. Håll in ALT och klicka på en plats där huden är som bäst. Måla sedan över den röda/mörka hudtonen du vill jämna ut. Om du vill mörka ner istället för att ljusa upp ändrar du till Mode: Darken. Det är perfekt till att ta bort glansiga partier med! Klonverktyget ska inte överanvändas så att det ser overkligt ut. Men man kan få fram en vacker porslinshy, om det är vad man eftersträvar.

Att ta bort finnar och blemmor
   Det gör du som bäst med Spot Healingbrush Tool. Miniatyren känner du nog igen, den ser ut som ett litet plåster. Det här är det första jag gör när jag ska behandla ett porträtt. Ett litet "klick" och finnen är väck! Önskar att det kunde fungera i verkligheten också..



Hur mycket ska man retuschera? Vart går gränsen?
   Man brukar dela in skönhetsretusch i synlig och osynlig. Den synliga används ofta i skönhetskampanjer, som i annonser för smink och mode. Där kan det ofta vara tydligt att bilden är kraftigt retuscherad. Då är det vanligt att man förändrar modellens utséende, förstorar och förminskar drag, för att på så sätt skapa perfektion.
   Den osynliga skönhetsretucheringen, som jag själv brukar kalla "diskret retusch", är också den som jag använder. Det går nästan inte att se att bilden blivit retuscherad om man inte sett originalet först och jämför. När man använder diskret retusch, eller osynlig, tar man bort blämmor och jämnar ut hudtoner, ljusar upp ögon och mörka ringar men rör inte modellens personliga drag.
   Personligen är jag skeptisk till den synliga retuschen. Jag använder bara diskret, för jag ser inte meningen med att sträva efter perfektion. Visst, jag är en perfektionist, men det är det naturliga i modellen som gör hennes/hans skönhet intressant. Jag tror att de flesta håller med mig om det.



Så retuschera med måtta! Det tog lång tid innan jag lärde mig få till ett naturligt resultat (många av mina äldre bilder ser inte kloka ut!). Jämför ständigt med originalbilden - de får inte se alldeles olika ut. Men det är upp till dig hur mycket du vill använda dig av skönhetsretuschering. Vissa fotografer använder jättemycket - andra inget alls. Jag föredrar att hålla det enkelt ^^ Lycka till nu! ♥

Mina bästa tips om skönhetsretuschering:
   - Jämför med originalet för att se till att du inte förändrar modellens utséende totalt. Du vill retuschera, inte manipulera.
   - Använd klonverktyget på hela kroppen, inte bara i ansiktet. Ett av mina tidigare misstag, jag retuscherade ansiktet och inget mer i tron om att det inte märktes. Tro mig – det syns! Och det ser inte smickrande ut.
   - Försök att undvika att lägga på smink i efterhand i photoshop. Det är svårt att få det att se naturligt ut, det krävs precision och skicklighet. Samma gäller det här med att ändra hårfärg. Jag har sett alltför många sorgliga resultat.
   - Klona aldrig bort födelsemärken, ärr eller annat som inte är tillfälligt. Det är en del av modellen och bör inte retuscheras bort.
 

KOMMENTARER:

  • Josefine säger:
    2011-06-06 | 15:23:18

    Åå bra tips, tack så mycket! Men jag förstod inte, varför ska man ändra klongrejen till "lighten" och "darken" och inte ha normalt? :)

  • Bernhardina säger:
    2011-06-06 | 15:26:37
    Bloggadress: http://bernhardina.blogg.se/

    Svar till Josefine:



    Använd "lighten" när du vill ljusa upp ett område som är t.ex. flammigt eller mörkt. Byt till "darken" om du exempelvis vill måla bort glansiga partier i ansiktet :P Så enkelt är det! :)

  • Matilda Wik - fotograf i Norrköping säger:
    2011-06-06 | 17:27:30
    Bloggadress: http://mwfotografi.blogg.se/

    Sv: Hehe det räcker ju faktiskt gott och väl med det firandet :)

Kommentera inlägget här: