Bernhardina

Hobbit premiären i London!

Kategori: Aktuellt, Foto - Ögonblick, Mitt.. Kulturliv

Jag var i London i några dagar nyligen och var bland annat på världspremiären av The Hobbit - The Battle of the Five Armies på Leicester Square! Det var så jäkla kul och jag fick autografer av nästan alla skådespelarna, som är mina idoler, och en hel del fina bilder från gröna (röda) mattan:
 
Hobbiten själv, Martin Freeman.
 
Andy Serkis som spelade Gollum i Sagan om Ringen-trilogin och första Hobbit-filmen (och som även är second unit director för alla Hobbit-filmerna) samt Ian McKellen, som spelar Gandalf!
 
Andy Serkis (Gollum).
 
Adam Brown spelar en av dvärgarna: Ori.
 
Richard Armitage som spelar dvärgarnas ledare, Thorin Oakenshield.
 
Stephen Fry spelar the Master of Laketown.
 
Evangeline Lilly spelar skogsalven Tauriel, en av få karaktärer som inte skapats av Tolkien själv utan av filmskaparna.
 
Lee Pace spelar alvernas kung, Thranduil.
 
Benedict Cumberbatch spelar två antagonister: Draken Smaug, samt mörkrets herre Sauron.
 
Luke Evans spelar Bard the Bowman.
 
Orlando Bloom är tillbaka för att spela alvprinsen Legolas.
 
Publikhavet fram till scenen där Ian McKellen intervjuas. Det var smockfullt och jag fick köa många timmar för att kunna stå intill gröna (röda) mattan. Det var helt klart värt det! Några av gästerna fick jag inga bra bilder på, men Peter Jackson var förstås där, även Ringen-veteraner som Billy Boyd (Pippin) och Bernhard Hill (kung Theoden) var där!
 
Jag ska se filmen nästa vecka i Sverige och en recension hamnar naturligtvis på bloggen, enligt tradition ;)
 
Tidigare recensioner: