Bernhardina

Osminkad och vild och lite tankar om sånt

Kategori: Förvirrade Jag, Mode & Skönhet

 
Det är ett tecken på att jag kommit en bit, att jag kan lägga upp en osminkad bild såhär! Jag har haft komplex över mitt utséende så länge jag kan minnas, inte minst över min osmickrande hy. Det är en hel del som har "vuxen-acne" precis som jag och jag lider med er, men för mig har det blivit lättare att acceptera. Visst önskar jag att jag inte hade det, men det finns knappast något jag kan göra åt det och det är bättre att lägga sin energi på annat. Det lär låta klyschigt nu, men att trivas med sig själv handlar mycket om att acceptera sig själv och ens brister. Jag anser dessutom inte att min hy är en av mina största brister, det är defenitivt att jag är lat som fan, matglad och isoleringsbenägen. 
 
Faktum består dock att jag hellre sminkar mig än går ut såhär. Du kanske inte tycker att det ser så farligt ut på bilden (men hallååå, filtret gör det hela mindre uppenbart!!)... Är jag en hycklare om jag säger att man ska acceptera sina brister och ändå sminka sig? Näje. Bara för att min hy är ful och jag accepterar det betyder det inte att jag måste gå runt och skylta med det. De flesta människor ser bättre ut i smink. Det är hela syftet med smink! På samma sätt ser de flesta människor inte kloka ut i för mycket smink!
 
Man ska använda så mycket som man själv trivs med helt enkelt. När jag är sminkad får jag bättre självförtroende och känner mig finare - men jag börjar inse mer och mer att det är en konst att vara osminkad också. Det krävs ett visst flyt. En viss självdistans. Det beundrar jag.
 
En osminkad människa är en vild människa. Hur vild är du? Grrrr!! ;)