Bernhardina

Låååång skärtorsdag koooort långfredag

Kategori: Film, Mitt.. Kulturliv

 
Filmade hela dagen igår! Det gick superbra, jag är iallafall nöjd med resultaten. Fast tycker lite synd om skådespelarna för jag var olidlig som regissör. De fick stå ute och frysa i tre timmar innan jag var färdig med dom. Det var en av de längre dialogscenerna i filmen men det är skönt att den är ur vägen iallafall!
 
Jag vet inte om jag gjorde det bra, men att regissera föll sig ganska naturligt för mig. Det har nog mycket att göra med att jag är van att stå bakom en kamera och ge direktiv. Det här var dock första gången jag försökte väcka ett tillstånd och en viss känsla i en dialog. Jag hoppas att jag inte var alltför dålig på det. Man måste ha självförtroende som regissör, det märkte jag snabbt, och inte ge efter utan tro stenhårt på sin vision (men självklart ha ett öppet sinne för förslag från andra)! En film är ju sällan ett soloprojekt. Alla bidrar med någonting; skådespelarna får ju allt att falla på plats. Ljudteknikern fångar nästan lika viktig information som kameran. Ljussättaren fixar en del av den visuella tonen i filmen. Jag gick in som regissör i det här utan mycket personlig erfarenhet och efter tre timmar i en kylig vårsol har jag lärt mig massor.
 
Märks det att jag tyckte att det var roligt igår? ;)