Bernhardina

Lite spekulationer kring The Sims 4

Kategori: Aktuellt, Dagens Småkul

 
För ett tag sedan gick Maxis ut med att the Sims 4 kommer att släppas i början av nästa år. Jag tänkte spekulera lite kring vad det nya spelet kommer att innehålla och inte innehålla. Som sagt, det är ett år tills det släpps och det har inte kommit mycket information om det än. Men vi kör ändå, heeeere we go!
 
The Sims 3 kom ut för exakt fyra år sedan. Fem år är en lagom lång tid för ett nytt grundspel att komma ut. Jag är lite av en sims-nörd och har följt spelet sedan dockskåpsvarianten, den första "The Sims" eller "The Sims 1" som vissa kallar den, släpptes. Sedan dess har jag alltid uppdaterat mig och spelet har utvecklats, men det finns förstås element som the Sims 3 saknar eller bör utveckla.
 
Följande hoppas jag att The Sims 4 innehåller eller utvecklar;
 
1. Större och mer befolkad värld
   Något som skulle vara fantastiskt; flera städer i en öppen värld så att man kan åka mellan dem, bo på landet, eller i skogen, i en förort eller i freakin' Hollywood! Skaffa en sommarstuga, en egen lägenhet i storstaden, åk till stranden, vandra i en bergsled, ta in på hotell någonstans, ingen paus att ladda - ta bara bilen och kör!
 
2. Årstider
   Det vore FREAKIN' UNBELIEVABLE om The Sims 4 grundspelet inte hade de fyra årstiderna inkluderade. Jag förstår att dom hellre släpper ett expansionspaket, men det är 2014 och The Sims ska ju vara en simulering av det verkliga livet. Väder är en enorm del av vår vardag! Det skulle vara fånigt att utelämna det och det skulle helt säkert mötas av protester - inte bara från mitt håll.
 
3. Bättre socialt nätverk
   The Sims 3 kom med en helt ny online-upplevelse. Man kunde ladda ner nya prylar direkt i spelet från deras hemsida (förutsatt att man betalade, hrm-hrm) och man kunde lägga upp statusar på sin profil, mycket likt facebook. Jag hittar nästan aldrig något jag vill dela med mig av så funktionen är för mig helt onödig. Ska man satsa på ett socialt nätverk som extra krydda, då kanske man ska utveckla något användbart - eller något som inte kostar extra pengar för spelaren.
 
 4. Sociala interaktioner
   Vill man att sin sim ska umgås och skaffa lite kompisar att hänga med, ja då kan man ju använda sig av de löjliga sociala interaktioner som finns i spelet. Med det sagt, alla är inte så hemska, men titlar som "Diskutera favorit tv-program' och 'Prata om trädgårdsarbete' får mig att rynka på näsan. Dels för att de är så banala och dels för att det dyker upp pratbubblor med bilder på objekt som sällan rör valda ämnet. "Avslöja hemlighet" eller "Skvallra" är helt okej för man får faktiskt veta vad de pratar om, men det handlar sällan om annat än att en sim blivit dumpad eller rik. The Sims 4 får gärna utvecklas inom det här området!
 
5. Bättre Skapa-En-Sim
   Om man någonsin ska kunna ändra längd och bredd på en sim i detalj bör det vara i The Sims 4 funktionen får sin galapremiär. Simmarnas kroppshyddor kan justeras helt okej i det aktuella spelet, men seriöst, längden? Hur läskigt är det inte att alla går runt och är lika långa?
   Även personlighetsbeskrivningar skulle jag vilja se utvecklas. Detta var en positivt förändring mellan the Sims 2 och 3 men i the Sims 4 får det gärna bli ännu bättre! Ju mer unika de olika simmarna kan bli desto bättre!
   Så hoppas jag naturligtvis att uppsättningen kläder och hår i grundspelet inte är lika värdelös som den var i The Sims 3. 
 
6. Bättre grafik - mindre lagg
   Slutligen tar jag upp något som säger sig självt. De tidigare Sims-spelen har usel grafik, men jag tror det här är något som skaparna kommer att ta tag i nu. Med det sagt, enligt mig behöver inte bättre grafik menas med realistisk grafik. Bilden längst upp vittnar om en mer tecknad stil på simmarna, något jag välkomnar. Alltför realistiskt kan bli svårsmält.
   Den lagg som medföljer ett nytt expansionspaket får också gärna försvinna ut genom ett svart hål i universum och aldrig mer synas till.
 
Det finns mycket som är positivt med The Sims 3 och i listan låter det som att jag bara pekar på dess brister, men detta är brister som gärna får åtgärdas i nästa grundspel. Har ni några önskemål om vad som ska finnas med i The Sims 4?