Bernhardina

Monarki?

Kategori: Min.. Politik

Nu har det handlat väldigt mycket om kungafamiljen det senaste året, med tanke på de två förlovningar och separationen som inträffade under år 2009 och in bit in på 2010. Igår, den 19/6 2010, såg vi vår kronprinsessa Victoria gifta sig med Daniel Westling (numera Prins Daniel) och miljontals människor världen över följde tronarvingens bröllopsmarsch fram till altaret.
Januari till April 2010 renoverades storkyrkan endast inför den stora dagen, och bara det är uppskattat till att ha kostat 12,4 miljoner kronor.
600 gäster på slottet åt middag tillsammans med brudparet, många av dem representerade andra kungahus i Europa och Asien. Personal, kockar, underhållare, transporter - allt detta kostar obeskrivligt mycket pengar. 

Det svenska kungahuset får totalt 125 miljoner kronor från staten och de svenska skattebetalarna år 2010. Detta är flera miljoner kronor mer än år 2009. Kungafamiljens främsta uppgift är att representera Sverige. Då kan man ju fråga sig; behöver Sverige representeras? Vi lever på 2010-talet. Demokrati bör vara uppenbart, men rollen som statschef ärvs fortfarande.
Kanske hade Lars Ohli rätt när han sa i en intervju till SVT att hela den här grejen med monarki kunde läggas ner. På vänsterpartiets hemsida står det att "Vänsterpartiet är aldrig berett att kompromissa om demokratin. Därför anser vi att Sverige bör vara republik med en demokratiskt vald statschef."
Och jag kan inte göra annat än att hålla med. De där 125 miljonerna kunde faktiskt läggas på något mycket vettigare; stöd till utvecklingsländerna, stora sattsningar på miljötransport eller helt enkelt något VETTIGT. Inte någon 3 meter hög bröllopstårta som ska behaga royaliteter som redan är multi-miljonärer.

Ta inte det här på fel sätt. Jag är jätteglad för Victoria och Daniels skull! Kärlek är underbart! Men jag håller med Josefine här: Det är lika underbart när Lisa Svensson från Småland gifter sig; det är lika mycket kärlek, lika mycket lycka och det borde bli minst lika uppmärksammat.

Jag var kluven i den här frågan. Men igår när jag följde vigseln och reportrarna på SVT ständigt sköljde de otroliga priserna av royaliteternas klänningar, smycken och tiaror över mig ändrade jag uppfattning. Avskaffa monarkin. Victoria kan röstas till statschef.  Eller är Sverige odemokratiskt?

KOMMENTARER:

  • Elsa säger:
    2010-06-20 | 14:15:42

    Jag håller med om att inte borde ha så mkt pengar.. :S

  • fatma säger:
    2010-06-20 | 17:27:20

    heej <33



    ja, lite överdrivet var det faktiskt.. :/

Kommentera inlägget här: