Bernhardina

PHOTOSHOPTIPS! Så undviker du amatör-stämpeln

Kategori: Tips - Photoshop

Nu har jag hållt på så länge med det här och bloggandet har dessutom fått mig att upptäcka vissa trender inom amatör-foto. Tänkte ta upp fem saker du kan tänka på om du inte vill hamna i jag-är-en-fotograf-för-jag-har-en-systemkamera-facket.

1. Undvik vinjettering
De allra flesta bloggare älskar att slänga på en vinjettering på en inte så spännande bild för att piffa upp den. Det finns ju så många olika varianter! Vita, röda, svarta, eller varför inte en mörkblå á la Elin Kero? Fast sanningen är att en gloria runt bilden är det snabbaste sättet att säga "Hej, jag har ingen fantasi" på. Och sällan är ju det så att den verkligen behövs. När du efterbehandlar är det meningen att du ska hjälpa bilden att bli så bra den kan bli. Personligen undviker jag vinjettering, men jag skulle ljuga om jag skrev att jag aldrig kommit undan med en!



2. Ta det lugnt med ljus och kontrast
Stöter på det här fenomenet väldigt ofta; alldeles för hög kontrast och för mycket ljus. Kanske har folk fått för sig att porträtt ska vara superduperljusa och skarpa och allt det där. Visst, det är väl inte hela världen om näsan fräts bort (fast kanske lite osmickrande) men var tog uttrycket vägen? Det där konstnärliga, det där som sa att bilden är din? Och hur som helst vill nog inte alla dina modeller se ut som spöken på kort.



3. Skippa instagram-effekten
Ja, jag tycker också appen är kul, men kan vi fortsätta att använda den i mobilen? Efter miljontals bilder på veckans outfit och muggar från Starbucks är denna fotobehandling ett stort... YAWN...



4. Lär dig att retuschera!
Detta hjälper väldigt mycket och tar dig en bra bit på vägen mot ett resultat! Läs hur du gör HÄR.



4. Komponera smart
Underskatta inte komponeringen! Den sker i kameran främst, men efteråt har man förstås lite mer tid att fundera över den. Jag kommer att skriva ett inlägg om detta inom en snart framtid, så länge får ni kolla på bilderna här under! Man kan se hur de är uppbyggda på ett sätt som skapar en "balans" i komponeringen.



Hoppas ni gillade detta! :) Kom ihåg att det här inte är några faktum utan bara vad jag har lagt märke till hos många amatörfotografer, vad de gillar att göra och vad de missar helt...
   Ha en bra kväll så hörs vi imorgon ♥
Kommentera inlägget här: