Bernhardina

Sputnikälskling - Haruki Murakami (Bok 1/10)

Kategori: Recensioner

Utmaningen: Jag upptäckte att jag inte kunde läsa ut en enda roman - ironiskt nog, eftersom jag vill bli romanförfattare. Jag utmanar härmed mig själv till att läsa tio romaner innan året är slut. Först ut är Haruki Murakamis "Sputnikälskling" - nedan följer recensionen!

 


Haruki Murakami är en välkänd och älskad författare, specielt i hans hemland Japan. Inte konstigt egentligen, hans förmåga att måla med ord och unika liknelser är en gåva som sänd från ovan. Särskilt ungdomar brukar gilla hans romaner, och kanske är inte det heller så förvånande; hans sätt att skriva får en att känna sig omtöcknad - ja, på gränsen till drogad.

Sputnikälskling är en dagdröm. Iallafall får jag den känslan när jag läser. Den handlar om Sumire - en extrem och svävande person med en passion för att skriva. Själva historien berättas ur huvudkaraktären Ks perspektiv. K är förälskad i Sumire, men det vet hon inte om. Hon har själv blivit förälskad, men inte i K utan i en sjutton år äldre och redan gift kvinna. Snart förstår Sumire att hennes kärlek till kvinnan kommer att förändra hennes liv för alltid.

Den här boken är utmärkt skriven, fängslande och nästan magisk. Ändå kan jag inte bestämma mig för om jag gillar den eller inte. En känsla lämnade den sista raden efter sig - om en bra eller dålig kan jag tyvärr inte avgöra. Murakami lämnar mycket åt fantasin när han vill (och väljer att inte göra det när han har möjligheten). Hans personbeskrivningar är så detaljrika att man nästan förväntar sig att historien ska vara verklighetsbaserad. Med stor skicklighet och precision målar han varje drag i en oväntad färg.

Sputnikälskling är ett triangeldrama dränkt i mystik, oro och kaos som simmar i diffust ljus. Som när man vaknar morgonen därpå och inte är helt säker på om gårdagen var en dröm eller inte.

"Den vår då Sumire var 22 år gammal blev hon kär för första gången i sitt liv. Det var en förälskelse våldsam som en tornado som svepte fram över ett vidsträckt slättlandskap. En tornado som vräkte omkull allt i sin väg, kastade upp saker i luften, sanslöst slet sönder dem och krossade dem. En tornado som utan att förlora en uns av sin kraft drog fram över oceanen, skoningslöst ödelade Angkor Wat, brände ner en indisk skog och dess stackars tigerflockar, blev till en sandstorm i den persiska öknen och begravde en hel fästningsstad i sand. En fullständigt monumental förälskelse." - ur "Sputnikälskling" av Haruki Murakami
Kommentera inlägget här: