Bernhardina

Tre tuffa filter i Photoshop

Kategori: Tips - Photoshop

Jag brukar inte använda filter i photoshop bara för effektens skull, oftast blandar jag in det i en textur (om jag använder det överhuvudtaget!) men så finns det tre filter jag gillar lite extra mycket, och som faktiskt kan göra en tråkig bild lite mer spännande :)


1. Tidningseffekten
Eller jag kallar den det iallafall ^^ Bilder utgörs av små svarta, gråa och vita prickar. Filtret heter Halftone Pattern på engelska och hittas under rubriken "Sketch". Där kan man också välja kontrast, storlek och typ.



2. Smudge Stick
Det är precis vad filtret heter! Jag gillar de lite diffusa skuggorna som den här bildar. Dessutom finns många justeringar till den. Smudge Stick finns under rubriken "Artistic". På bilden ovan har jag också gjort ljusare skuggor, ändrat toner i bilden och minskat saturationen.



3. Diffuse Glow
Den här överanvände jag när jag var mindre - tyckte att den var så vacker! Nu för tiden tycker jag att den känns lite.. amatörmässig. Men tro det eller ej - den kan rädda din bild! Om du tagit en bild i dåligt ljus så förstärk bruset istället för att försöka få bort det. Diffuse Glow finns under rubriken "Distort" och fungerar bäst med mycket brus och i övrigt låga värden. På bilden ovan har jag dessutom ändrat färgtoner och minskat saturationen.


Har ni några favorit-filter i photoshop? ^^

KOMMENTARER:

  • Julia säger:
    2011-03-26 | 11:36:57

    Den första "tidningseffekten" tycker jg är cool :) du vet inte vad den heter på svenska? :P

  • Elsa säger:
    2011-03-26 | 11:37:25

    Du är så jävla snygg kvinna ;o

  • Martin säger:
    2011-03-26 | 11:38:42

    Jag brukar inte heller använda så mycket filter bara för "effektens skull". Tycker precis som du att det kan se amatörmässigt ut.. Men de du tog upp är helt ok ;)

  • Ninni Karlsson - photography, fashion and weekday säger:
    2011-03-27 | 08:46:23
    Bloggadress: http://missebonie.blogg.se/

    Du är så himla duktig! Jag såg den illustrationen du gjort på Ebba Zingmark och den var otrolig! Skulle vilja ha en illustration av mig också! Skulle vara coolt!

  • jenny säger:
    2011-03-27 | 11:06:54
    Bloggadress: http://admin.nextinfashion.se/jennylilja97

    riktigt snygga effekter! du använde photoshop som redigering, men kostade det pengar att ladda ner det från internet? (om du nu gjorde det) :)

  • JENNY VENNBERG PICTURES säger:
    2011-03-27 | 11:42:55
    Bloggadress: http://www.jpic.se/

    Fina effekter :)

Kommentera inlägget här: