Bernhardina

Läsarfråga: Hur arbetar du fram en låt?

Kategori: Läsarfrågor

Hej! Jag blir fantastiskt inspirerad av dig och din kreativitet! Keep going! Jag tänkte ställa en fråga till dig angående lite låtskrivande osv. Hur arbetar du fram en låt? Det finns säkerligen många sätt att skapa en låt, men det skulle vara jättekul att läsa om hur just DU gjort!

Svar: Hejsan! Tack, det värmer verkligen - och tack för frågan, ska försöka besvara den så gott jag kan!

Precis som du säger finns det otroligt många sätt att arbeta fram musik, och jag ska vara helt ärlig och erkänna att jag använder flera av dem. Sedan 2007 har jag varit seriös med mitt låtskrivande, då skrev jag min första "riktiga" låt ("Interlude", demon finns att lyssna på här). Jag skrev både lyrik och musik samtidigt, och kompade på akustisk gitarr. De enda ackorden jag kunde på den tiden var G, D och A.
I början av mitt "seriösa musikskrivande" arbetade jag alltid på det sättet. Jag använde mig av en akustisk gitarr, jag skrev text och musik samtidigt och jobbade fram en ackordfölj som jag gillade. Jag arbetar sällan på det sättet idag faktiskt. Anledningen är att jag började använda mig av enklare musikprogram i slutet av 2009 (Jamstudios t.ex.). Då fick jag chansen att experimentera med flera olika instrument. Många av mina bästa låtar har börjat som bakgrundsmusik, och i efterhand fått en text och en ledande melodi. "Despite The Silence" (lyssna på demon här) är ett exempel på en sån låt.
Nu för tiden jobbar jag på olika sätt. Förra året fick jag ett piano, och det är väldigt bra att leta fram melodier med. Det händer också att jag använder den akustiska gitarren. Det finns också många bättre musikprogram än Jamstudios, t.ex. Magix och Cubase, men de känns lite mer i plånboken och är absolut inget måste om man skriver musik. Men det är så jag arbetar ;)

Ang. text: För mig känns det lättast att skriva en text när jag verkligen vet vad jag skriver om. En känsla jag själv upplevt, en tanke jag själv gått och funderat över - det är sånt jag lättast kan förmedla. Jag tror att det är så för många låtskrivare. Flera av mina låtar tar upp frågor som jag själv går och funderar över; Finns Gud? Vad händer efter döden? Vad är "godhet" och "ondska"?
Jag skriver ofta musiken först och hafsar ner någon slarvig reservtext bara för att få en idé om det färdiga resultatet, så skriver jag en mer seriös text senare. Jag har alltid tyckt att det är svårare att skriva texten först.

Ang. musik: Musiken är den kluriga delen, enligt mig. Jag brukar, precis som många andra låtskrivare, låta hela melodislingan kretsa kring refrängen. Refrängen är motivet och verserna omgivningen, om man talar bildspråk.
Det jag brukar göra när jag inte vet om en slinga är bra eller dålig (och det inte finns någon i närheten som kan avgöra det åt mig) är att jag föreställer mig att jag hör melodin för första gången på radion. Är det här något jag skulle fängslas av?
Ibland dyker melodislingor upp i huvudet och då spelar jag genast in dem (nynnar eller kör på gitarr/piano). Kanske bygger jag en hel låt kring dem, eller så gör jag det inte. Det beror på vad jag själv ser för potential i dem.

Jag skulle nog säga att det finns lika många sätt att skapa musik på som det finns musiker. Alla har sin egen stil och sitt eget sätt att efter bästa förmåga arbeta fram en låt - men att sammarbeta med andra är något både lärorikt och inspirerande, speciellt om man spelar i band. När jag var med i ett band för något år sedan utvecklades jag enormt i mitt musikskrivande, trots att jag fortfarande skrev musiken ensam. Så om jag skulle ge ett tips, skulle det vara; experimentera och låt dig inspireras!
Svar: Hejsan! Tack, det värmer verkligen - och tack för frågan, ska försöka besvara den så gott jag kan! :)
Precis som du säger finns det otroligt många sätt att arbeta fram musik, och jag ska vara helt ärlig och erkänna att jag använder flera av dem. Sedan 2007 har jag varit seriös med mitt låtskrivande, då skrev jag min första "riktiga" låt (Interlude, demon finns att lyssna på här). Min engelska var inte den bästa, så texten fick bli ganska "simpel", men jag skrev både lyrik och musik samtidigt, och det gick väldigt fort. Det är egentligen den minst komplicerade låt jag någonsin skrivit - jag använde mig av de enda ackorden jag kunde på den tiden och det var G, D och A.
I början av mitt "seriösa musikskrivande" använde jag mig alltid av en akustisk gitarr, och jag skrev text och musik samtidigt. Jag jobbade fram en ackordfölj som jag gillade och satte ord på melodin. Jag jobbar sällan på det sättet idag faktiskt. Anledningen är att jag började arbeta med enklare musikprogram i slutet av 2009 (Jamstudios t.ex.). Då fick jag chansen att experimentera med flera olika instrument. Många av mina bästa låtar har börjat som bakgrundsmusik, och i efterhand fått en text och en ledande melodi. Despite The Silence (lyssna på demon här) är ett exempel på en sån låt.
Nu för tiden arbetar jag på olika sätt. Förra året fick jag ett piano, och det är väldigt bra att leta fram melodier med. Det händer också att jag använder den akustiska gitarren. Det finns också många bättre musikprogram än Jamstudios, t.ex. Magix och Cubase, men de känns lite mer i plånboken och är absolut inget must-have om man skriver musik. Men det är så jag arbetar ;)
Ang. text
För mig känns det lättast att skriva en text när jag verkligen vet vad jag skriver om. En känsla jag själv upplevt, en tanke jag själv gått och funderat över - det är sånt jag lättast kan förmedla. Jag tror att det är så för många låtskrivare. Flera av mina låtar tar upp frågor som; Finns Gud? Vad händer efter döden? Vad är "godhet" och "ondska"? Eftersom jag själv går och funderar över det.
Jag skriver ofta musiken först och hafsar ner någon slarvig reservtext bara för att få en idé om det färdiga resultatet, så skriver jag en mer seriös text senare. Jag har alltid tyckt att det är svårare att skriva texten före melodin. Det fungerar inte riktigt för mig.
Ang. musik
Musiken är den svåra delen, enligt mig. Jag brukar, precis som många andra låtskrivare, låta hela melodislingan kretsa kring refrängen. Refrängen är motivet och verserna omgivningen, om man talar bildspråk.
Det här med att skriva musik är klurigt, men det jag brukar göra när jag inte vet om en slinga är bra eller dålig (och det inte finns någon musikalisk i närheten som kan avgöra det åt mig) är att jag föreställer mig att jag hör melodin för första gången på radion. Är det här något jag skulle fängslas av?
Ibland dyker melodislingor upp i huvudet och då spelar jag genast in dem (nynnar eller kör på gitarr/piano). Kanske bygger jag en hel låt kring dem, eller så gör jag det inte. Det beror på vad jag själv ser för potential i musiken.
Så, det där var lite om hur jag personligen arbetar fram musik!

KOMMENTARER:

  • ALEX säger:
    2011-07-21 | 12:13:53

    Nice ;) Jag håller med om det där med att spela med andra! Det är både kul och inspirerande :P

  • Anonym säger:
    2011-07-21 | 12:37:02

    Gillar inlägget :) men när kommer du lägga upp dina nya låtar/demos? väntar ;)

Kommentera inlägget här: