Bernhardina

Memento Mori - Flyleaf

Kategori: Recensioner



FLYLEAF - MEMENTO MORI (album)

hh

 

Flyleaf har lyckats igen. Se upp Paramore, er största konkurrent har släppt ett nytt enastående album!


Inte för att det finns någon som helst rivalitet mellan banden, och jag ska försöka att inte jämföra dem, men de är båda helt fantastiska rockband med otroliga sångerskor, starka texter, starka melodier.. oj, nu gör jag det ändå! x)


ggg

Efter hela fyra år kom nu uppföljaren till Flyleafs debutalbum 'Flyleaf' ut. Titeln 'Memento Mori' betyder ungefär; Var medveten om döden. Jag måste säga att den blev över förväntan! Helt klart den bästa skivan i år! (Förlåt Paramore och Kelly!)

Flyleaf lyckas helt klart med sitt andra album, och de borde de göra, de har haft fyra år på sig! Jag måste erkänna att jag förväntade mig en liten flopp, för deras första album är ju så otroligt bra. Jag är imponerad att de lyckades hålla sig i samma nivå genom ett album till.

Bara genom att titta på albumet för man en hjärtattack. Designen är ju så otroligt snygg! Och istället för låttexterna i häftet får man ta del av en sorgsam historia om krig, kärlek och tro. Väldigt typiskt Flyleaf.


hhh


Texterna är starkare och bandet har utvecklats sedan vi fick höra från dem senast. Men det är samma Flyleaf som vi förälskade oss i. Frågan är vad det egentligen är som gör det här bandet så bra? Är det de mörka texterna som alltid bäddas in i ett varmt täcke av hopp? Är det Lacey Mosleys häftiga röst som kan nå alla toner hur högt över marken de än svävar? Är det helt enkelt den smått gothiska känslan värdig en Burton film?

Många av låtarna kan mycket väl jämföras med Paramores. Låtar som Tiny Heart, Missing och This Close passar lika bra i Hayleys mun som i Laceys. Trotts att Paramore utvecklas mer och tar mer risker, lyckas Flyleaf ändå kamma hem fler gillande nickar. Men det är omöjligt att säga vilket band som är bäst, för båda har inspirerat mig på så många och olika sätt. Mitt hjärta slår lika hårt för dem båda, trots att jag har lyssnat på Flyleaf längre.

Förlåt! SLUTA JÄMFÖRA!! Jag får försöka behärska mig x]

Iallafall: Ett toppenalbum av Flyleaf! Alla låtar lät som listettor! :)

BETYG: 5/5

BÄSTA LÅTAR:

Beautiful Bride
Tiny Heart
This Close
Swept Away
Chasm
The Kind
Circle
Treasure

Kommentera inlägget här: